Wednesday, 24 January 2018

TUNAI SOLAT DI MANA SAHAJA

Solat tiang agama. Tanpa menunaikan sembahyang, maka runtuhlah agamanya.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Solat itu tiang agama, sesiapa mendirikan solat maka dia telah mendirikan agama dan sesiapa meninggalkan solat dia telah meruntuhkan agama" (Hadis riwayat Baihaqi)

Sebab itu dalam keadaan apa sekalipun, setiap muslim wajib menunaikan solat fardu lima kali sehari.

Orang sakit tetap wajib menunaikan solat biarpun dalam keadaan duduk, mengiring mahupun terlentang. Kefarduan menunaikan solat tetap tertanggung di atas diri muslim selagi dia masih sedar dan fikiran waras.

Perbuatan meringankan tanggungjawab menunaikan sembahyang satu dosa besar. Maka itu, dalam kesibukan mahupun keadaan tidak selesa, sembahyang mesti diutamakan.

Justeru, sesiapa yang meninggalkan solat walaupun mengerjakan ibadah-ibadah yang lain seolah-olah memiliki rumah yang indah dan mewah, tetapi tidak mempunyai tiang yang kukuh untuk menjaminnya kekal teguh.

Maka, lama-kelamaan rumah tersebut akan runtuh dan musnah menyembah bumi. Perumpamaan ini begitu signifikan sekali sekiranya dikaitkan dengan realiti masyarakat Islam yang ada pada hari ini.

Bukan sedikit yang meninggalkan solat walaupun tetap melakukan ibadah yang lain seperti menunaikan zakat dan berpuasa di bulan Ramadan.

Tempat untuk menunaikan sembahyang tidak hanya di masjid, surau atau di rumah sahaja. Di mana-mana sahaja boleh dijadikan tempat sujud asalkan bersih dari najis.

No comments:

Post a Comment