Saturday, 3 February 2018

KISAH SERAM USTAZAH CP 7


Kisah seram ustazah CP 7 ini terjadi pada hari Khamis lepas ketika berlansungnya kejohanan merentas desa sekolah. Pada hari tersebut saya bersama Cikgu Z ditugaskan untuk menjaga Check Point (CP) 7.

CP 7 ni terletak dalam hutan sikit. Kiri kanan depan belakang semak samun. Agak seram bagi seorang perempuan untuk berada di situ.

Hendak dijadikan cerita, sampai sahaja peserta larian menghala ke CP 7, dua orang peserta larian sakit. Peserta pertama kena sengat binatang, kelihatan ada bonjolan besar di kepala. Peserta kedua pula semput tak boleh bernafas, tercungap-cungap.

Disebabkan keadaan yang agak kalut, dengan peronda kawalan keselamatan tak lalu di kawasan tersebut, maka Cikgu Z terpaksalah menghantar dua orang peserta tersebut ke sekolah.

Maka tinggallah saya keseorangan. Pada awal-awal keadaan macam biasa. Tak ada perasaan takut lagi. Tapi bila mana peserta makin sedikit, tiada lagi bunyi derapan kasut peserta, yang ada hanyalah bunyi cengkerik hutan yang semakin kuat, perasaan takut menyelubungi diri.

Dalam keadaan takut itu, Cikgu Z call. Dalam talian beliau mengatakan tak boleh keluar dari kawasan sekolah. Keadaan agak 'bolok' dengan peserta larian.

Masa tu mulalah saya berasa cuak. Tiba-tiba saya teringatkan satu perkongsian dalam FB yang saya baca tentag yakin Allah ada. Jangan mengharapkan manusia, tetapi minta dan yakinlah kepada Allah yang satu.

Ketika itu tiada yang lain dalam hati saya kecuali Allah. Dalam hati saya berdoa, "Ya Allah, sebelum peserta larian yang terakhir lalu di CP 7 ni, aku mohon kau hantarkan seseorang untuk menemaniku".

Tak berhenti saya berdoa. Pada masa yang sama, peserta yang lalu makin berkurang. Dua tiga orang dalam masa lima minit.

Dalama tengah bertawakkal dan berserah tu, tiba-tiba saya terdengar sekumpulan suara memanggil.

"Ustazah.. ustazah.. nk check point.. "Ya Allah, masa tu hati mula riang. Allah dah makbulkan suara hati saya. Terus saya tanya mereka dari mana. Kata mereka dari CP 6. Tolong Ustaz M bagi bahan kat CP 6.

CP 6 peserta terakhir dah lalu. Jika CP 6 dah berakhir ini bermakna CP 7 pun akan habis lah sekejap lagi.

Saya tanya lagi, (biasa la, kuasa menyoal cikgu memang tinggi heee). "Habis tu kenapa tak balik je dengan Ustaz M naik kereta".

Kata mereka tak nak, nak jalan kaki balik ke sekolah. Terus saya menyuruh mereka menemani saya. Bagai kapten memberi arahan gituuu.

Dalam masa yang sama, hatiku berbunga riang. Alhamdulillah, Allah gerakkan hati mereka untuk pulang dengan berjalan kaki ke sekolah. Bayangkan jika mereka pulang naik kereta dengan Ustaz M, dan tidak lalu CP 7!

Sudah pastinya ustazah akan keseorangan 'dalam hutan'…..

No comments:

Post a Comment