Sunday 4 February 2018

Haiwan cacat tidak boleh dijadikan korban

Banyak haiwan dilahirkan cacat atau tidak sempurna fizikal. Status haiwan ini dari segi hukum untuk dijadikan atau dimanfaatkan dagingnya tidak berubah. Haiwan cacat juga boleh disembelih atau dimanfaatkan daging atau kulitnya sepertimana haiwan normal. 

Namun, haiwan cacat  tidak boleh dijadikan haiwan korban. Sepertimana tujuan korban ialah memberi sesuatu yang baik sebagai tanda pengabdikan kepada Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak boleh berkorban dengan kambing cacat dan jelas kecacatannya, atau kambing yang buta sebelah dan jelas butanya, atau kambing yang sakit dan jelas sakitnya, atau kurus yang tidak berdaging.” (Hadis riwayat Tirmizi nombor 1417)

Kisah Allah SWT menerima korban yang baik dapat difahami berdasarkan kisah Habil dan Qabil menyediakan korban masing-masing.

Tanda korban diterima oleh Allah ialah turun cahaya putih dari langit lalu memakan korban itu, manakala tanda korban itu tidak diterima ialah korban itu dibiarkan begitu sahaja sehingga rosak tanpa disentuh oleh manusia, binatang dan burung.

Habil memilih seekor kambing paling baik dari ternakannya. Manakala Qabil memilih hasil tanaman yang paling buruk sebagai objek korban.

Setelah Qabil dan Habil memilih korban masing masing, mereka berdua pergi ke puncak bukit dan meletak korban mereka di sana.

Masa yang ditunggu tunggu pun tiba. Mereka berdua nampak cahaya putih dari langit, lalu cahaya tersebut terus menyambar korban Habil.

Habil pun terus sujud bersyukur kepada Allah kerana telah menerima korbannya. Tinggallah korban Qabil di situ tanpa disentuh dan tidak diterima oleh Allah.

No comments:

Post a Comment