Friday 4 December 2020

KEBAIKAN AMAL PUASA AIR

Semua orang tahu apa itu puasa. Puasa adalah satu cara menyekat anda daripada makan atau perkara-perkara yang ditetapkan. Amalan ini telah dilakukan sejak beribu tahun dahulu.

Sekarang terdapat satu jenis puasa iaitu puasa air. Kalau biasanya puasa dikaitkan dengan menyekat, tetapi puasa air sebaliknya. 

Puasa air telah menjadi popular sejak tahun kebelakangan ini. Ia merupakan versi puasa di mana anda mengawal semua yang anda makan kecuali air.

Manusia boleh bertahan hidup tanpa makanan sehingga 40 hari. Manusia yang sama juga akan mendapati sukar untuk bertahan lebih daripada dua hari tanpa air. Sebabnya badan kita terdiri daripada 65-70% air,.

Puasa air adalah cara pantas untuk mengurangkan berat badan di mana banyak kajian menunjukkan bahawa puasa air boleh juga ada beberapa manfaat kesihatan lain.

Cara mengamalkan puasa air.

- Jangan minum terlalu banyak atau terlalu sedikit air. Lelaki sepatutnya minum lebih kurang tiga belas cawan air dan cecair lain setiap hari. Tiga belas cawan lebih kurang bersamaan dengan tiga liter air. Wanita sepatutnya minum sembilan cawan air atau kira-kira dua liter air.

- Bersedia bila rasa lapar. Hadapi rasa lapar anda dengan minum satu ke dua gelas air. Diikuti dengan berbaring dan berehat. Mengidam untuk makan selalunya dapat diatasi dengan cara ini. 

Rasa lapar yang menekan adalah cara badan anda memberitahu anda untuk dapatkan makanan. Berikutan puasa jangka pendek tidak ada sebarang kesan sampingan yang serius dan boleh jadi baik untuk kesihatan anda. Alih perhatian anda dengan membaca buku atau bertafakur amat disyorkan.

- Makan dengan tenang dan perlahan. Jika anda mengambil keputusan untuk makan, pilihlah menu yang mudah dihadam. Makanlah dengan tenang dan perlahan agar proses penghadaman dapat berlaku lebih mudah selepas itu.

Manfaat kesihatan puasa air

Beberapa manfaat yang telah diketengahkan adalah puasa air mungkin menurunkan risiko penyakit kronik tertentu dan mungkin merangsang autophagy. Autophagy merujuk kepada proses membantu badan memecah dan mengitar semula bahagian lama sel-sel.

Beberapa kajian telah mengaitkan puasa air dengan barah berisiko rendah, sakit jantung, dan kencing manis.

Orang yang mendapat manfaat daripada puasa air termasuk mereka yang menghidapi: 
- Sakit jantung.
- Tekanan darah tinggi.
- Kolesterol tinggi.
- Kencing manis.
- Masalah berat badan.

Sebab paling popular kenapa puasa air dilakukan adalah untuk pengurangan berat badan. Ini adalah kerana apabila badan tidak ada akses kepada karbohidrat, ia berubah menjadi lemak untuk bahan api membakar sebagai tenaga.

No comments:

Post a Comment