Sunday 24 November 2019

KAWAL ANAK MUSIM BANJIR ELAK BENCANA


Kanak-kanak memang suka main air. Kata pepatah, macam itik dapat air. Situasi itu memang lumrah. Sebab itu, lokasi lokasi paling diminati kanak-kanak ialah taman tema air.

Jadi, pada musim hujan adalah taman tema air percuma. Boleh main sampai puas.

Musim banjir adalah cabaran bagi ibu bapa mengawal anak-anak mereka. Bukan mesti tegah atau larang sepenuhnya daripada bermain air. Kalau kawasan berpagar di laman ruman yang dipenuhi air hujan, rasanya tidak salah untuk kanak-kanak bersuka ria.

Apa yang penting ialah kawal dan didik mereka mengenai bahaya air. Mereka mesti tahu tidak boleh bermain air di kawasan air dalam atau aliran laju.

Jangan sekali-kali dibiarkan anak-anak berada di luar kawasan rumah secara bersendirian tanpa ditemani orang dewasa sekiranya kawasan berhampiran rumah ada tempat air dalam.

Kejadian lemas melibatkan kanak-kanak biasa berlaku pada musim banjir disebabkan ibu bapa cuai mengawai anak-anak mereka.

Ibu bapa perlu mengawasi anak-anak mereka semasa musim banjir ini. Kejadian lemas atau hilang dibawa arus air banjir kerana di musim banjir ini keadaan air sukar diramal, malah kedudukan parit-parit dan sungai juga tidak jelas kerana ia telah melimpah dan ini mendatangkan bahaya kepada kanak-kanak yang bermain air banjir.

No comments:

Post a Comment