Saturday 6 July 2024

KEKESANAN AMBIL MULTIVITAMIN

 
Mengambil multivitamin suplemen harian sebagai rutin gaya hidup sihat memang suatu perkara biasa bagi kebanyakan orang. Di Amerika Syarikat, contohnya sejak berabad lalu, hampir satu daripada tiga orang dewasa mengambil pil vitamin berwarna-warni setiap hari, dengan harapan dapat mengisi jurang nutrisi dan meningkatkan kesihatan mereka secara keseluruhan.
 
Tetapi adakah suplemen ini sebenarnya membantu kita hidup lebih lama? Satu kajian baharu mencadangkan jawapannya adalah tidak.
 
Penyelidik dari Institut Kanser Kebangsaan telah menjalankan salah kajian yang lama mengenai penggunaan multivitamin dan kematian.
 
Penemuan mereka itu diterbitkan dalam jurnal JAMA Network Open, mencabar kepercayaan bahawa multivitamin harian adalah cara mudah untuk meningkatkan kesihatan dan umur panjang.
 
Walaupun ramai orang mengambil multivitamin dengan harapan dapat mencegah penyakit kronik dan hidup lebih lama, penyelidik tidak menemui bukti untuk menyokong kepercayaan itu.
 
Kajian itu membabitkan lebih 390,000 orang dewasa Amerika yang sihat selama lebih daripada 20 tahun.
 
Peserta datang daripada pelbagai latar belakang dan wilayah di seluruh negara itu. Dengan membandingkan pengguna multivitamin dengan bukan pengguna dalam tempoh lanjutan ini, penyelidik menyasarkan untuk mendedahkan sebarang potensi manfaat atau risiko jangka panjang.
 
Apa yang mereka dapati adalah mengejutkan! Penggunaan multivitamin biasa tidak dikaitkan dengan risiko kematian yang lebih rendah daripada sebarang sebab. Malah, pengguna harian mempunyai risiko kematian yang lebih tinggi sedikit dalam beberapa analisis, walaupun perbezaannya kecil.
 
Kekurangan manfaat ini berlaku merentas pelbagai subkumpulan, termasuk lelaki dan wanita, lingkungan umur yang berbeza dan orang yang mempunyai kualiti diet dan tingkah laku kesihatan yang berbeza.
 
Penyelidik juga melihat punca kematian tertentu, seperti penyakit jantung dan kanser, tetapi masih tidak menemui kelebihan untuk pengguna multivitamin.
 
Penemuan ini mungkin mengejutkan berjuta-juta rakyat Amerika yang setia mengambil multivitamin harian mereka. Industri makanan tambahan telah lama mempromosikan produk ini sebagai "polisi insurans" untuk kesihatan yang baik.
 
Bagaimanapun, pakar pemakanan semakin mempersoalkan sama ada vitamin sintetik dalam pil boleh meniru campuran kompleks nutrien yang terdapat dalam makanan keseluruhan.
 
Jadi mengapa ramai orang percaya pada kuasa multivitamin? Sebahagian daripadanya mungkin pemasaran yang bijak. Tetapi terdapat juga tarikan psikologi kepada idea pil mudah yang boleh mengoptimumkan kesihatan. Malangnya, biologi manusia jarang semudah itu.
 
Cuma multivitamin masih dianggap bermanfaat wanita hamil, orang dewasa yang memerlukan perubatan penyakit tertentu. Ini tidak bermakna semua suplemen tidak berguna. Kumpulan tertentu, seperti wanita hamil atau orang dewasa khususnya yang lebih tua dengan diet terhad, mungkin masih mendapat manfaat daripada suplemen vitamin tertentu seperti yang disyorkan oleh doktor mereka.
 
Tetapi bagi purata orang dewasa yang sihat, kajian ini menunjukkan bahawa multivitamin harian tidak mungkin menjadi kunci kepada kehidupan yang lebih lama.
 
"Kami tidak menemui bukti untuk menyokong umur panjang yang lebih baik dalam kalangan orang dewasa yang sihat yang kerap mengambil multivitamin, " tulis penulis dalam laporan mereka.
 
"Bagaimanapun, kami tidak boleh menghalang kemungkinan penggunaan multivitamin harian mungkin dikaitkan dengan hasil kesihatan lain yang berkaitan dengan penuaan," katanya
 
Sebaliknya, saintis menekankan bahawa faktor gaya hidup yang terbukti seperti makan diet sihat yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, bersenam secara teratur, tidak merokok, dan mengekalkan berat badan yang sihat adalah jauh lebih penting untuk awet muda serta sihat.
 
Tabiat ini menyediakan pelbagai nutrien dan manfaat kesihatan yang kompleks yang tidak boleh direplikasi dengan mudah dalam bentuk pil.
 
Penyelidik menggabungkan data daripada tiga kajian kesihatan yang besar dan jangka panjang di Amerika Syarikat.
 
Mereka melihat maklumat daripada lebih 390,000 orang dewasa yang secara amnya sihat pada mulanya.
 
Peserta melaporkan sama ada mereka mengambil multivitamin dan berapa kerap. Penyelidik kemudian menjejaki siapa yang meninggal dunia dalam tempoh 20 tahun akan datang menggunakan rekod kematian kebangsaan.
 
Mereka membandingkan kadar kematian antara pengguna multivitamin dan bukan pengguna, sambil mengambil kira faktor lain yang boleh menjejaskan jangka hayat (seperti umur, merokok, kualiti diet dan lain-lain).
 
Selepas mengikuti peserta selama lebih daripada dua dekad, penyelidik mendapati bahawa orang yang mengambil multivitamin setiap hari tidak kurang berkemungkinan mati berbanding mereka yang tidak mengambilnya.
 
Ini benar untuk kematian akibat sebarang sebab, serta untuk sebab tertentu seperti penyakit jantung dan kanser.
 
Dalam beberapa analisis, pengguna multivitamin harian mempunyai risiko kematian yang lebih tinggi sedikit, tetapi perbezaannya adalah kecil (kira-kira empat peratus).
Walaupun kajian ini besar dan jangka panjang, ia bukan percubaan terkawal rawak (standard dalam penyelidikan perubatan).
 
Orang ramai memilih sama ada untuk mengambil multivitamin, jadi mungkin terdapat perbezaan lain antara pengguna dan bukan pengguna yang menjejaskan keputusan.
Kajian itu juga bergantung pada orang yang melaporkan penggunaan suplemen mereka dengan tepat, yang tidak selalu sempurna.
 
Selain itu, komposisi multivitamin boleh berbeza-beza, dan kajian itu tidak dapat mengambil kira setiap formulasi yang mungkin.
 
Bagi orang dewasa yang umumnya sihat, pengambilan multivitamin setiap hari nampaknya tidak membantu anda hidup lebih lama.
 
Kajian itu mendapati tiada faedah untuk penggunaan multivitamin dalam mencegah kematian daripada punca utama seperti penyakit jantung dan kanser.
 
Penemuan ini berlaku di seluruh kumpulan yang berbeza, tanpa mengira umur, jantina atau kualiti diet keseluruhan.
 
Penyelidik menekankan bahawa pemakanan yang sihat, bersenam, tidak merokok, dan mengekalkan berat badan yang sihat adalah lebih penting untuk awet muda daripada mengambil multivitamin.
 
Sesetengah kumpulan (seperti wanita hamil) mungkin masih mendapat manfaat daripada suplemen vitamin tertentu seperti yang disyorkan oleh doktor mereka, tetapi bagi kebanyakan orang dewasa, mendapatkan nutrien daripada diet seimbang berkemungkinan mencukupi.
 
Kajian ini mencabar kepercayaan umum multivitamin adalah cara mudah untuk meningkatkan kesihatan dan mencegah penyakit kronik.- Agensi

No comments:

Post a Comment