Kod QR (singkatan
frasa Inggeris quick response) adalah sejenis kod bar generasi kedua. Ia merupakan sejenis penyimbolan dua dimensi yang telah dibangunkan oleh sebuah syarikat Jepun iaitu Denso Wave dan telah dikeluarkan pada tahun 1994.
Kod QR dapat menyimpan maklumat lebih banyak berbanding Universal
Product Code (UPC) biasa kerana ia mengandungi maklumat secara menegak
serta mendatar.
Kod ini terdiri daripada modul hitam (titik segi empat)
disusun dalam pola segi empat pada latar putih. Penggunaan kod QR membolehkan
maklumat dihantar dari dunia fizikal ke alat mudah alih.
Sejak
diperkenalkan hampir suku abad lalu, penggunaan kod QR memberi kemudahan kepada
pengguna dan pengusaha dalam pelbagai aspek meliputi pelbagai bidang.
Ia
dibangunkan oleh sebuah syarikat di Jepun iaitu Denso Wave pada tahun 1994 bagi
memenuhi keperluan industri automotif yang berkembang pesat pada masa itu.
Ia
direka untuk membolehkan imbasan komponen berkelajuan tinggi sewaktu proses
pembuatan kenderaan.
Kecekapan
sistem imbasan menggunakan kod QR bagi mendapatkan maklumat menjadikan ia turut
meraih populariti di luar bidang automatif.
Imbasan
kod QR berupaya membaca data dengan cepat dan mempunyai kapasiti storan lebih
besar berbanding UPC.
Hal
tersebut menjadikan kod QR digunakan secara meluas terutama dalam bidang
pemasaran. Tujuannya, pengguna atau pengusaha boleh mengesan produk, pengenalan
barangan, pengesanan masa, pengurusan dokumen dan pemasaran umum.
Pengguna
hanya perlu mengimbas kod QR yang dicetak pada pek pembungkusan produk atau
sepanduk perniagaan menggunakan aplikasi pengimbas yang boleh dimuat turun
melalui telefon pintar.
Kod
tersebut akan dibaca dan dihubungkan terus ke pautan perniagaan tersebut sama
ada laman web atau media sosial.
No comments:
Post a Comment