Logo,
replika atau lambang yang direka menyerupai barangan atau kesan peninggalan
Nabi Muhammad SAW bertujuan mengambil keberkatan adalah dilarang. Perkara itu
disepakati dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Perlis yang bersidang pada
Oktober 2016.
Jika
hal ini dibiarkan maka berbagai-bagai replika, rajah, ilustrasi dan tangkal
akan muncul seperti replika Kaabah, capal, unta, tapak kaki dan seumpamanya
dengan tujuan mengambil berkat.
Ini
akan membuka ruang untuk manusia membina berhala atas alasan mengambil keberkatan.
Bagaimanapun,
logo yang tidak bercanggah dengan syariat Islam tanpa tujuan tabarruk seperti
lambang bulan, bintang, bulan sabit, Kaabah, pokok kurma, pedang dan
seumpamanya adalah dibolehkan.
Kita
boleh bertabarruk dengan pelbagai ilmu dan ajaran baginda. Dari segi sunnah,
adab, akhlak, adat-adat, kesemuanya tersimpan rapi dalam kitab-kitab hadis.
Berkaitan
dengan lakaran capal Baginda SAW dan apa-apa yang berkait dengan Baginda SAW
dan bertabarruk dengannya bukanlah berasaskan dalil-dalil tertentu.
Apabila
perbuatan itu asasnya adab, kasih dan rindu maka sesetengah keadaan kerana ada
sedikit persamaan sudah boleh mendatangkan semangat rindu dan kasih maka pada
ketika itu cukup untuk perbuatan itu dihukum harus selagimana tidak
bertentangan dengan prinsip syarak.
Pada
masa yang sama adalah tidak harus sama sekali untuk menjadikan keharusan
tabarruk ini membuka ruang pula kepada isu lain seperti menjadikan lakaran
capal Nabi SAW sebagai bahan untuk meraih keuntungan duniawi yang
menimbulkan fitnah kepada orang awam.
Sekiranya
dikhuatiri kerosakan boleh berlaku pada orang awam sama ada dari segi akidah
atau hukum fiqh maka ada tuntutan untuk membasminya, maka di sinilah datangnya
peranan pihak berkuasa agama untuk melaksanakan apa yang sebaiknya dan ini
masuk dalam kategori Sadd al Zari’ah (menghalang sesuatu keburukan).
Hal
ini tentunya akan memerlukan kebijaksanaan tertentu dan kaedah yang sesuai
tetapi semua perkara itu hendaklah dilakukan tanpa ada elemen penghinaan dan
memperolok-olok simbol tersebut yang dikaitkan dengan Rasulullah SAW.
Oleh
itu dinasihatkan agar dalam isu tabarruk ini hendaklah dalam ruang lingkup
kasih dan cinta kepada Rasulullah SAW dan berasaskan prinsip-prinsip
syarak.
Dalam
satu sudut lain tidak pula memandang sinis terhadap apa-apa perkara yang
berkaitan dengan Rasulullah SAW dan sentiasa menjaga adab kita
apabila berbicara berkaitan Baginda SAW.
Pada
masa yang sama menjadi kewajipan kepada kita untuk mempertahan dan membela
Rasulullah SAW dalam segenap aspek dan keadaan.
No comments:
Post a Comment