Sunday 16 February 2020

CARA TENTERA KELUAR DARI PESAWAT

Anggota tentera yang melakukan tugas memasuki kawasan musuh untuk melakukan serangan mengejut, membersikan kawasan dan memasuki kawasan yang tiada lapangan terbang perlu melakukan penerjunan dengan payung terjun.

Biasanya anggota tentera akan menggunakan payung terjun statik. Namun dalam tugas khas yang memerlukan kapal terbang berada di aras tinggi, anggota tentera akan melakukan penerjunan bebas untuk mengelak dikesan musuh.

Selain itu, anggota tentera juga melakukan penurunan menggunakan tali secara 'abseiling' dari helikopter dari paras 50 hingga 100 meter. Kaedah itu dilakukan jika tidak ada kawasan sesuai untuk helikopter mendarat dan untuk tujuan keselamatan.

Untuk melakukan kedua-dua kaedah tersebut tentu sekali memerlukan keberanian. Mereka melakukan tugas berbahaya antara hidup dan mati.
Terima kasih kepada seluruh anggota tentera yang sanggup berkorban apa sahaja demi keselamatan negara.

Usah peduli dengan dakwaan bahawa anggota tentera hanya makan tidur sahaja. Mereka tidak tahu dan tidak pernah hendak ambil tahu tugas tentera sebenar. Hanya anggota tentera tahu tugas rutin mereka.

No comments:

Post a Comment