Saturday 8 February 2020

BAHAYA AKIBAT MEMANDU LAJU


Jangan dok lorat gaduh gak kalu bawok kereta tu. Memandulah cara berhemah demi menjaga keselamatan diri sendiri, penumpang dan pengguna jalan raya.

Kebanyakan kemalangan yang berlaku disebabkan memandu laju dan cara berbahaya. Kelajuan boleh membunuh.

Memandu di lebuh raya memang selesa. Kelajuan dibenarkan di lebuh raya mencapai 110/kmj. Namun ada yang memandu melebihi had dibenarkan. Alasannya, kerana kelajuan kereta mampu mencapai lebih daripada itu. Jadi, pecul ajelah.

Dalam kelajuan yang tinggi, kereta berada dalam keadaan tidak stabil. Apa sajaka kemungkinan boleh berlaku. Sedikit saja kesilapan berlaku boleh membawa malapetaka.

Diakui lebuh raya dibina dan diselenggara dengan baik. Namun, terdapat kawasan tertentu di lebuh raya belaku tanah mendap atau jalan beralun. Keadaan jalan sedemikian amat berbahaya jika kenderaan bergerak laju. Kenderaan akan hilang kawalan dan melambung.

Bahaya memandu laju - Apabila anda memandu melebihi had laju:
- Anda mempunyai tidak cukup masa untuk mengenal pasti bahaya yang tiba-tiba muncul dan bertindak balas terhadapnya
- Anda memerlukan masa yang lebih lama dan jarak lebih jauh untuk berhenti
- Anda berisiko terlibat dalam kemalangan yang serius
- Tayar kenderaan anda kurang menggigit dan anda berisiko terbabas kerana geseran statik yang bertanggungjawab membolehkan tayar anda menggigit permukaan jalan bertukar menjadi geseran dinamik
- Daya emparan yang terhasil di selekoh menjadi terlalu kuat dan tidak lagi mampu ditangani oleh rekaan belokan mengiring pada jalan tersebut

Memandulah secara selamat dan berusaha mencegah kemalangan daripada berlaku. Hargai diri sendiri dan orang lain. Sekiranya perlu sampai awal di sesuatu lokasi atau tempat yang ingin dituju, bertolaklah lebih awal. Insa Allah akan sampai awal dengan selamat. Pandu cermat jiwa selamat.  

No comments:

Post a Comment