Tuesday 4 February 2020

TAMAN TASIK KETITIR, GUA MUSANG

Taman Tasik Ketitir atau dikenali juag Taman Tasik Gua Musang terletak di dalam Bandar Baharu Gua Musang bersebelahan dengan Ibu Pejabat Polis Daerah Gua Musang.

Ia dimiliki dan diuruskan oleh Majlis Daerah Gua Musang (MDGM). Tiada bayaran dikenakan untuk memasuki dan menggunakan kemudahan yang disediakan.

Kedudukannya yang menjadi sebahagian Bandar Baharu Gua Musang menjadikan ia taman di dalam bandar. Ia dirancang dan dibina sebagai sebahagian perancangan asal pembangunan Bandar Baharu Gua Musang. Dari stesen bas dan teksi bandar baharu hanya mengambil masa kira-kira 10 minit jika berjalan kaki.

Tasik Ketitir merupakan sebuah tasik bekas tapak aktiviti perlombongan suatu ketika dahulu. Kini ia telah dijadikan satu kawasan rekreasi dalam bandar di Gua Musang.

Namanya adalah daripada spesis burung yang banyak bersarang di pokok-pokok sekitar taman tasik yang masih boleh dilihat pada hari ini. Menjadi tumpuan kepada masyarakat tempatan untuk bersiar-siar, berehat dan berekreasi di samping menikmati persekitaran segar dan nyaman.

Dengan berlatar belakang bukit batu kapur dan bukit lain yang terletak jauh, kawasan Tasik Ketitir sering menjadi lokasi jurugambar untuk merakam detik mata hari terbit yang memaparkan keindahan dan ketenangan di kawasan berkenaan.

No comments:

Post a Comment