Saturday, 15 March 2025

FUNGSI KUNCI TOKEN DALAM OPERASI KERETA API

 
Sistem kunci token yang diamalkan dalam operasi kereta api di Malaysia telah digunakan sejak perkhidmatan kereta api diperkenalkan zaman penjajahan Inggeris lagi. Ia merupakan alat perhubungan antara stesen-stesen kereta api dan juga berfungsi sebagai alat untuk kuasa bertolak atau meneruskan perjalanan sesebuah kereta api yang akan memasuki ke bahagian blok.

Ketua stesen kereta api bagi satu-satu perhentian kereta api akan memberi kunci token yang dimasukkan ke dalam beg kecil diperbuat daripada kulit kepada pemandu kereta api menunjukkan destinasi berikutnya untuk kereta api tersebut berhenti. Beg yang mengandungi kunci token itu mestilah diserahkan kepada ketua stesen berikutnya dan akan menerima kunci token lain menandakan stesen berikutnya.
 
Untuk memudahkan proses terima dan serah beg itu, ia ada tangkai berbentuk gelung yang mudah disangkut pada tangan penerima.

Kunci token diibaratkan sebagai "nyawa" kereta api yang sedang beroperasi di mana ketua stesen hanya boleh mengeluarkan satu kunci token sahaja kepada pemandu kereta api pada satu-satu masa. Ini bagi mengelakkan sebarang pelanggaran kereta api.

Sekiranya kunci token hilang, kereta api lain tidak dibenarkan melalui laluan tersebut dan pihak berkenaan perlu membuat pemeriksaan dan menghubungi pusat kawalan.
 
Di stesen, kunci token disimpan di alat yang dipanggil radas kunci token. Alat ini hanya membenarkan kunci token dikeluarkan apabila kawasan blok telah disahkan bebas sepenuhnya.
 
Prosedur penyerahan kunci token kini hanya diamalkan di laluan pantai timur yang masih menggunakan landasan tunggal. Prosedur itu sekali gus menjadi antara operasi manual kereta api yang masih dikekalkan bagi memastikan keselamatan penumpang.
 
Walaupun sistem perhubungan dan keselamatan telah banyak digantikan oleh teknologi isyarat moden, penggunaan kunci token masih relevan dalam situasi tertentu atau di laluan landasan tunggal bagi memastikan keselamatan dan kecekapan operasi kereta api di negara kita.

No comments:

Post a Comment