Ada mangsa banjir mengadu tidak mendapat
apa-apa bantuan atau sumbangan daripada mana-mana pihak. Memang perkara ini
terjadi. Tidak dinafikan memang ada yang tidak terjangkau atau diketahui oleh
pihak yang menghulurkan bantuan. Jumlah bantuan agak terhadap dan ada kawasan
yang tidak mampu dicapai oleh penyumbang atau pengagih bantuan. Kemudahan jalan
penghubung yang rosak atau lokasi terpencil menyebabkan bantuan tidak sampai.
Namun, ada mangsa yang bersifat tamak dan
tidak jujur. Mereka sudah menerima bantuan seadanya, tetapi mengatakan tidak menerima
apa-apa. Pada mereka, setiap bantuan yang sampai di lokasi, maka “wajib”
diberikan kepada mereka. Lalu, mereka menuduh pemimpin setempat pilih kasih dan
mementingkan kroni.
Tindakan mereka boleh mencemarkan nama baik
seseorang dan menimbulkan rasa “resah” dan “bersalah” di kalangan penyumbang
dan yang dipertanggugjawabkan untuk mengagihkan sumbangan.
Bentuk bantuan atau barangan yang
diserahkan agak terhad dan berlainan jenis. Mungkin satu keluarga mendapat
barangan yang berbeza berbanding jiran sebelah. Terimalah seadanya. Janganlah
kerana tidak menerima seperti orang lain, sedangkan sudah menerima sumbangan
dalam bentuk lain, janganlah mengatakan tidak menerima apa-apa lagi.
Kalau ada mendapat lebih, terimalah dengan
rasa syukur. Ada mangsa yang telah menerima sumbangan daripada banyak pihak
menyembunyikan perkara itu dengan harapan ada pihak lain pula akan memberi
sumbangan. Keadaan inilah punca mengapa ada yang tidak menerima bantuan kerana
telah dibolot oleh individu tamak dan tidak jujur.
Biarpun tidak semua bersikap sedemikian,
tetapi inilah kadang-kadang menjadi punca ada pihak serik untuk menghulurkan
bantuan. Usaha mereka ingin membantu dituduh tidak adil dan dikencam di media
sosial.
Bersyukurlah apa yang diterima dan
berterima kasih kepada yang sudi menghulurkan bantuan dalam apa bentuk
sekalipun.
No comments:
Post a Comment