Banyak haiwan dilahirkan cacat
atau tidak sempurna fizikal. Status
haiwan ini dari segi hukum untuk dijadikan atau dimanfaatkan dagingnya tidak
berubah. Haiwan cacat juga boleh disembelih atau dimanfaatkan daging atau
kulitnya sepertimana haiwan normal.
Namun,
haiwan cacat tidak boleh dijadikan
haiwan korban. Sepertimana tujuan korban ialah memberi sesuatu yang baik
sebagai tanda pengabdikan kepada Allah SWT.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak boleh
berkorban dengan kambing cacat dan jelas kecacatannya, atau kambing yang
buta sebelah dan jelas butanya, atau kambing yang sakit dan jelas sakitnya,
atau kurus yang tidak berdaging.” (Hadis riwayat Tirmizi nombor 1417)
Kisah
Allah SWT menerima korban yang baik dapat difahami berdasarkan kisah Habil dan
Qabil menyediakan korban masing-masing.
Tanda
korban diterima oleh Allah ialah turun cahaya putih dari langit lalu memakan
korban itu, manakala tanda korban itu tidak diterima ialah korban itu dibiarkan
begitu sahaja sehingga rosak tanpa disentuh oleh manusia, binatang dan burung.
Habil
memilih seekor kambing paling baik dari ternakannya. Manakala Qabil memilih
hasil tanaman yang paling buruk sebagai objek korban.
Setelah
Qabil dan Habil memilih korban masing masing, mereka berdua pergi ke puncak
bukit dan meletak korban mereka di sana.
Masa
yang ditunggu tunggu pun tiba. Mereka berdua nampak cahaya putih dari langit,
lalu cahaya tersebut terus menyambar korban Habil.
Habil
pun terus sujud bersyukur kepada Allah kerana telah menerima korbannya.
Tinggallah korban Qabil di situ tanpa disentuh dan tidak diterima oleh Allah.
No comments:
Post a Comment